07.10.2014 року Верховна Рада України прийняла закон « Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо невідворотності покарання за окремі злочини проти основ національної безпеки, громадської безпеки та корупційні злочини ». Закон прийнято з метою забезпечення принципу невідворотності покарання у випадках, коли підозрюваний (обвинувачений), знаходячись поза межами України, переховується від органів слідства та суду, ухиляючись від кримінальної відповідальності, та задля підвищення ефективності розслідування окремих злочинів проти основ національної безпеки України та громадської безпеки, а також забезпечення конфіскації майна за їх вчинення. Положення Кримінального процесуального кодексу України дозволяють виконувати в Україні вироки іноземних держав, ухвалені заочно, тобто без участі засудженої особи під час кримінального провадження, якщо їй було вручено копію вироку і надано можливість його оскаржити, але не передбачають процедури заочного ухвалення вироків національними судами. Слід зазначити, що міжнародними документами передбачено можливість винесення заочного судового рішення у кримінальному провадженні. Йдеться про Європейську конвенцію про міжнародну дійсність кримінальних вироків, а також Резолюцію (75) 11 Комітету Міністрів Ради Європи "Про критерії, що регламентують розгляд, що здійснюється за відсутності обвинуваченого" та Рекомендації № 6 R (87)18 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо спрощення кримінального судочинства", в яких пропонується розглянути питання про надання судам першої інстанції можливості розглядати справи і приймати в них рішення за відсутності обвинуваченого. Заочне провадження використовується у судовій практиці багатьох європейських країн, серед яких Франція, Данія, Болгарія, Естонія, Литва. Законом передбачається, що стосовно підозрюваного (обвинуваченого), який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності, якщо він перебуває поза межами України, здійснюватиметься за обов’язкової участі захисника спеціальне кримінальне провадження. Спеціальне досудове розслідування здійснюється на підставі ухвали слідчого судді у кримінальному провадженні щодо злочинів, передбачених статтями 109, 110, 110-2, 111, 112, 113, 114, 114-1, 115, 116, 118, частинами другою - п’ятою статті 191 (у випадку зловживання службовою особою своїм службовим становищем), статтями 209, 258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 348, 364, 364-1, 365, 365-2, 368, 368-2, 368-3, 368-4, 369, 369-2, 370, 379, 400, 436, 436-1, 437, 438, 439, 440, 441, 442, 443, 444, 445, 446, 447 Кримінального кодексу України, стосовно підозрюваного, крім неповнолітнього, який переховується від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності, якщо він перебуває поза межами України. Право звертатись до слідчого судді, суду має слідчий за погодженням з прокурором або прокурор. При здійсненні спеціального судового провадження досліджуватимуться всі надані сторонами докази. Обвинуваченому, щодо якого судом ухвалено вирок за результатами спеціального кримінального провадження, забезпечується право на апеляційне оскарження, а у випадку пропуску строку для подання апеляційної скарги – за умови надання обвинуваченим підтвердження наявності поважних причин (обставини непереборної сили, відсутність особи у місці проживання протягом тривалого часу внаслідок відрядження, подорожі тощо). При здійсненні спеціального судового провадження інформація про процесуальні документи, які підлягають врученню підозрюваному (обвинуваченому), та повістки про його виклик обов’язково публікуватимуться в засобах масової інформації України загальнодержавної сфери розповсюдження. З опублікуванням повістки про виклик підозрюваний (обвинувачений) вважатиметься належним чином ознайомленим з її змістом. Друкований орган, у якому здійснюватиметься опублікування таких інформації та повісток, а також порядок опублікування визначатиметься Кабінетом Міністрів України. Також передбачено додаткове покарання у виді конфіскації майна за злочини проти національної безпеки України (статті 109, 110, 111, 112, 114 КК), злочини, пов’язані з терористичною діяльністю (статті 258 – 2584 КК), та деякі інші злочини проти громадської безпеки (статті 260, 261 КК). Запровадження спеціального кримінального провадження дозволить реалізувати принцип невідворотності покарання та зменшити строки кримінального судочинства, коли підозрюваний (обвинувачений) знаходиться поза межами України, переховуючись від органів слідства та суду з метою ухилення від кримінальної відповідальності, забезпечивши у такий спосіб можливість реалізації прав потерпілих від кримінальних правопорушень, а також вирішення судом питання про конфіскацію майна для запобігання довготривалого знаходження його під арештом. Встановлення альтернативної підслідності та запровадження єдиного можливого запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою за сепаратистські та терористичні злочини підвищить оперативність проведення їх досудового розслідування, а встановлення додаткового покарання у виді конфіскації майна за їх вчинення дозволить більш ефективно запобігати вчиненню нових злочинів.
Прокурор прокуратури Кремінського району Ю. Лець |