Серед низки негативних чинників, які ускладнюють розвиток
національних суспільних процесів, одне з перших місць належить корупції.
Корупція (лат. сorrumpere –
«розтлівати» чи «розбещувати») – це, як відомо, використання службовою особою
своєї посади і повноважень, які вона має для отримання особистої неправомірної
вигоди.
Законом України «Про засади запобігання і протидії
корупції» визначаються заходи, які спрямовані на запобігання і протидію
корупції. До них належать обмеження щодо використання службового становища,
обмеження щодо одержання дарунків (пожертв), обмеження щодо роботи близьких
осіб, умови фінансового контролю й інші.
В цій статті ми розглянемо один із заходів, який
спрямований на запобігання і протидію корупції, а саме обмеження щодо роботи
близьких осіб.
Так, статтею 9 Закону України «Про засади запобігання і
протидії корупції» передбачені обмеження щодо роботи близьких осіб, а саме державні службовці, посадові особи місцевого
самоврядування, посадові особи юридичних осіб публічного права та інші суб’єкти
відповідальності за корупційні правопорушення, не можуть мати у
безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути безпосередньо
підпорядкованими у зв'язку з виконанням повноважень близьким їм особам.
Частиною 2 статті 9 вказаного закону передбачено, що особи,
які претендують на зайняття посад державних службовців, посадових осіб
місцевого самоврядування, посадових осіб юридичних осіб публічного права,
зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують,
про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Відповідно до статті 1 зазначеного Закону, близькі особи
- чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок,
падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка,
правнук, правнучка, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа,
яка перебуває під опікою або піклуванням, а також особи, які спільно
проживають, пов’язані спільним побутом і мають взаємні права та обов’язки із
суб’єктом, зазначеним у частині першій статті 4 цього Закону, в тому числі
особи, які спільно проживають, але не перебувають у шлюбі.
При цьому положення абзаців
першого та другого статті 9 не поширюються на: народних
засідателів і присяжних; близьких осіб, які безпосередньо
підпорядковані один одному у зв'язку з перебуванням кожного з них на виборній
посаді; осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім
тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах; осіб, які працюють в галузі освіти, науки,
культури, охорони здоров'я, фізичної культури та спорту, соціального захисту,
крім державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим та органів
місцевого самоврядування;
У разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини
першої цієї статті, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо
усунення таких обставин у п'ятнадцятиденний строк.
Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не
усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту
виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу
посаду, що виключає безпосереднє підпорядкування.
У разі неможливості такого переведення особа, яка
перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.
Прокурор прокуратури
Кремінського району
молодший радник юстиції М.О. Юшко |