Як відомо, згідно
з Законом "Про охорону праці" державний нагляд за дотриманням законів
та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють: Державна
інспекція з питань праці; Державний комітет ядерного регулювання; Департамент пожежної безпеки; Санітарно-епідеміологічна
служба Моз.
Особливе місце по нагляду за законністю в сфері охорони
праці займають органи прокуратури
України, які здійснюють загальний нагляд за дотриманням законності, в
тому числі і в даній сфері.
Для органів
прокуратури Луганської області діяльність в сфері охорони праці є одним з
основних регіональних пріоритетів.
Як правило, приводом для проведення перевірки суб'єкта
господарювання є скарги і заяви громадян, чиї права були порушені, а також
невиконання вимог про обов'язкове надання інформації в органи влади про стан
роботи з охорони праці.
Відповідальність за порушення вимог законодавства про
охорону праці залежить від наслідків. Найбільш поширеним правопорушенням у цій
сфері є невиконання приписів посадових осіб спеціальних органів нагляду з
охорони праці, тому кращий спосіб уникнути відповідальності - своєчасне
виконання законних вимог і приписів уповноважених осіб та побудова відносин з
посадовими особами на засадах співробітництва та ефективності.
У разі порушення
вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці настає відповідальність
за ч. 2 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка
передбачає накладення штрафу на посадових осіб та громадян - суб'єктів підприємницької
діяльності у сумі від 340 до 680 грн. Також слід зазначити ст. 188-4 КУпАП, яка посилила
відповідальність за порушення встановленого порядку повідомлення спеціально
уповноваженого органу з нагляду за охороною праці про нещасний випадок на
виробництві, що тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємства
в сумі до 1700 грн.
Розділ Х
Кримінального кодексу "Злочини проти безпеки виробництва" містить
п'ять складів злочинів, відповідальність за вчинення яких настає у разі
заподіяння шкоди здоров'ю людей, загибелі людей або настання інших тяжких
наслідків. Залежно від розмірів заподіяної шкоди покарання може бути у
вигляді штрафу, виправних робіт, обмеження або позбавлення волі. При наявності
недбалості в діях посадової особи, що призвела до тяжких наслідків, може
настати відповідальність у вигляді позбавлення волі терміном до 5 років (з
позбавленням права обіймати певні посади).
Статистика
нещасних випадків на виробництві яскраво свідчить про те, що робота з охорони
праці не ведеться на більшості підприємств належним чином і має епізодичний
характер. Однак посилення відповідальності за порушення вимог з охорони праці,
що має місце останнім часом, може свідчити про тенденцію збільшення уваги
держави до питання про безпеку працівників.
У зв'язку з
вищевикладеним прокуратура застерігає усіх суб’єктів підприємницької діяльності
та звичайних громадян про обов'язкові умови ефективної роботи і недопущення
застосування санкцій.
Прокурор прокуратури
Кремінського району М.М.
Черний
|