В умовах сьогодення одним з пріоритетних напрямків діяльності держави є забезпечення й охорона прав і свобод людини і громадянина. Питання практичної реалізації громадянами України наданого їм законом права на звернення до органів державної влади за захистом своїх прав та законних інтересів регулюється Законом України «Про звернення громадян» від 2 жовтня 1996 року № 393/96-ВР. Відповідно до ст. 1 Закону громадяни України мають право звернутися до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків із зауваженнями, скаргами та пропозиціями, що стосуються їх статутної діяльності, заявою або клопотанням щодо реалізації своїх соціально-економічних, політичних та особистих прав і законних інтересів та скаргою про їх порушення. У ст. 12 Закону України «Про прокуратуру» зазначено, що в органах прокуратури здійснюється розгляд заяв і скарг про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду. Організація роботи з розгляду звернень та особистого прийому громадян у прокуратурі Кремінського району згідно наказу Генерального прокурора України №9-гн від 28.12.2005 року «Про організацію роботи з розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України», покладена на прокурора району. У 2010 році прокуратурою Кремінського раойну рирішено 195 звернень громадян. Питому вагу з них складають звернення за захистом конституційних прав і свобод громадян. Розглянуто 22 звернення про порушення законів органами і посадовими особами підприємств, установ і організацій в сфері соціального захисту пільгових категорій населення. У той же час велика кількість звернень надійшла в прокуратуру не за призначенням (74 звернення). Усі вони у встановленний законом строк направленні в інші відомства для вирішення. При здійсненні оперативними працівниками прокуратури району перевірок за зверненнями забезпечується повне, об’єктивне та якісне вирішення кожного викладеного доводу. Заявникам надаються юридично грамотні, обґрунтовані відповіді з посиланням на законодавчі акти, роз’яснюється порядок оскарження прийнятих рішень. Не допускаються факти тяганини, маніпулювання процесуальними рішеннями, надання відповідей не уповноваженими особами без викладення мотивів відмови в задоволенні звернень. Разом з тим, у більшості випадків громадяни звертаються на прийом не зі скаргами і заявами, а за роз’ясненням діючого законодавства. Аналізуючи роботу прокуратури зі зверненнями громадян за 2010 рік можна зробити висновок, що цьому питанню приділяється велика увага. Прокуратура району в певній мірі працює на упередження порушень – систематично плануються та проводяться перевірки додержання вимог Закону України «Про звернення громадян» в органах виконавчої влади та контролю, на підприємствах, в установах, організаціях. Крім того, при плануванні роботи враховуються аналітичні дані щодо розгляду звернень відповідних категорій. В прокуратурі наявний графік особистого прийому громадян оперативними працівниками, щомісячно складається графік особистого прийому за місцем роботи і проживання громадян. Таким чином, забезпечено право кожного звернутися до прокуратури за захистом своїх прав та отримати законну і обґрунтовану відповідь.
Прокурор Кремінського району радник юстиції О.Ю. Ясинов
|