На сучасному етапі розвитку України питання про форму держави набуває особливого значення, адже воно стосується найважливіших аспектів організації та діяльності молодої суверенної держави. Тому правильне розуміння відповідних положень, застосування їх до конкретних умов і національних традицій може суттєво сприяти створенню життєздатної форми Української держави, яка забезпечить прогресивний розвиток усього суспільства.
В Україні відбуваються процеси становлення і розвитку демократичного державно-правового режиму, основи якого знайшли своє закріплення в Конституції України 1996 р.
Відповідно до ст. 1 Основного Закону Україна проголошується суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою.
Конституція характеризує України як демократичну державу, яка за формою правління є республікою, в якій лише народ є носієм суверенітету і єдиним джерелом влади. Право визначати і змінювати конституційний лад в Україні належить виключно народові і не може бути узурповане державою, її органами і посадовими особами.
Народне волевиявлення, відповідно до ст. 69 Конституції України, може здійснюватися через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. А питання про зміну території України вирішується виключно всеукраїнським референдумом (ст. 73 Конституції України).
Відповідно до Закону України «Про всеукраїнський референдум» від 6 листопада 2012 року № 5475-VI всеукраїнський референдум є однією з форм безпосередньої демократії в Україні, способом здійснення влади безпосередньо Українським народом, що полягає у прийнятті (затвердженні) громадянами України рішень з питань загальнодержавного значення шляхом таємного голосування в порядку, встановленому Законом.
Суб'єктами ініціювання всеукраїнського референдуму може бути Український народ та Верховна Рада України.
Всеукраїнський референдум за народною ініціативою - це форма прийняття громадянами України рішень з питань загальнодержавного значення з урахуванням обмежень, встановлених Конституцією України та Законом України «Про всеукраїнський референдум» та який проголошується на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.
Предметом всеукраїнського референдуму можуть бути будь-які питання за винятком тих, вирішення яких референдумом не допускається Конституцією України, законами України. Так, всеукраїнський референдум може бути:
1) про схвалення нової редакції Конституції України, внесення змін до Конституції України, скасування, втрату чинності чи визнання нечинним закону про внесення змін до Конституції України (конституційний референдум);
2) про зміну території України (ратифікаційний референдум);
3) щодо прийняття чи скасування закону України або внесення змін до чинного закону України (законодавчий референдум);
4) з будь-якого питання за винятком тих, щодо яких референдум не допускається згідно з Конституцією України (загальний референдум).
Також, ст. 18 Закону зазначено, що всеукраїнський референдум про зміну території України - це форма прийняття громадянами України рішення щодо затвердження закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України.
У разі прийняття закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України, укладеного Президентом України, Верховна Рада України приймає рішення про призначення всеукраїнського референдуму про зміну території України.
Постанова Верховної Ради України про призначення всеукраїнського референдуму про зміну території України опубліковується в офіційних друкованих виданнях протягом трьох днів з моменту її підписання та має містити дату проведення всеукраїнського референдуму та сформульоване питання, що виноситься на референдум. Текст закону про ратифікацію міжнародного договору про зміну території України обов'язково додається до постанови Верховної Ради України. Дата проведення відповідного всеукраїнського референдуму призначається на останню неділю п'ятдесятиденного строку від дня прийняття Верховною Радою України постанови про його призначення.
Оприлюднення результатів всеукраїнського референдуму здійснюється Центральною виборчою комісією не пізніше ніж на третій день з дня офіційного оголошення Центральною виборчою комісією результатів всеукраїнського референдуму шляхом опублікування в газетах "Голос України" та "Урядовий кур'єр" та оприлюднюються в інших засобах масової інформації.
У випадку порушення положень, закріплених у Законі України «Про всеукраїнський референдум», законодавцем передбачена відповідальність винних осіб. Так, особи, винні в порушенні законодавства про всеукраїнський референдум притягуються до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності.
Прокурор прокуратури району А. Фатєєва
|