Конституцією
України всім громадянам гарантовано невід’ємне право вільно обирати і бути
обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Законом
України «Про вибори народних депутатів України» встановлено що вибори депутатів
є загальними. Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями та можуть
брати участь у роботі виборчих комісій як їх члени, а також у проведенні
передвиборної агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів
депутатів та інших заходах у порядку, визначеному цим та іншими законами
України.
Пунктом
2 частини 2 статті 11 Закону України "Про вибори народних депутатів
України" передбачено, що виборчий процес здійснюється на засадах
законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес.
Участь громадян
України у виборах депутатів є добровільною. Ніхто не може бути примушений до
участі чи неучасті у виборах.
Вибори депутатів є
вільними. Громадянам України забезпечуються умови для вільного формування своєї
волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Застосування насильства,
погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають
вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця, забороняється.
Чергові вибори до
Верховної Ради України пройдуть 28 жовтня 2012 року. Передвиборча кампанія
розпочалась за 90 днів до дня голосування.
Статтею 114 закону
України «Про вибори народних депутатів України» передбачено, що особи, винні в
порушенні законодавства про вибори депутатів, притягаються до кримінальної,
адміністративної або іншої відповідальності в порядку, встановленому законом.
Зокрема, статтею
21210 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено,
що здійснення передвиборної агітації особою, участь якої у передвиборній
агітації заборонена законом, проведення передвиборної агітації поза строками,
встановленими законом чи в місцях, що заборонені законом, здійснення
передвиборної агітації у формах і засобами, що суперечать Конституції або
законам України, або інше порушення встановлених законом обмежень щодо ведення
передвиборної агітації, крім випадків, передбачених статтями 2129, 21213
та 21214 цього Кодексу тягнуть за собою накладення штрафу на
громадян від тридцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів
громадян і на посадових осіб від п'ятдесяти до вісімдесяти неоподатковуваних
мінімумів доходів громадян.
Кримінальним
кодексом України (ст.ст.157-159) передбачено відповідальність за перешкоджання
вільному здійсненню громадянином свого
виборчого права, перешкоджання діяльності іншого суб'єкта виборчого процесу, члена виборчої комісії
або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень, поєднані
з підкупом, обманом або примушуванням; незаконне виготовлення або
зберігання чи використання завідомо незаконно виготовлених виборчих бюлетенів;
підробку виборчих документів, а так само використання завідомо підроблених
виборчих документів; незаконну передачу іншій особі виборчого бюлетеня виборцем;
умисне надання членом виборчої комісії громадянину можливості проголосувати за
іншу особу чи проголосувати більше ніж один раз у ході голосування або надання
виборчого бюлетеня особі, яка не включена до списку виборців на відповідній
виборчій дільниці, або надання виборцю заповненого виборчого бюлетеня тощо.
Граничні межі видів
покарань за вчинення цих злочинів встановлюється від штрафу до позбавлення волі
на строк до 5 років.
Статтею 108 Закону
України "Про вибори народних депутатів" передбачено право на
оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборів депутатів.
Поряд з цим статтею
111 Закону України "Про вибори народних депутатів" передбачено, що
порядок і строки розгляду скарг встановлюються Центральною виборчою комісією.
31 липня 2012 року
Центральною виборчою комісією прийнято постанову, якою затверджено Порядок
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України.
У зазначеному
Порядку зазначені суб'єкти, що мають право на звернення зі скаргою, суб'єкти
розгляду скарг та встановлені певні строки на оскарження та розгляду.
Таким чином, саме
цим нормативним документом передбачений детальний порядок розгляду скарг.
При цьому слід
звернути увагу, що деякі види скарг, наприклад, щодо оскарження рішення, дії чи
бездіяльності члена окружної комісії, рішення чи дії окружної виборчої комісії,
рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади та місцевого
самоврядування оскаржуються виключно до суду, шляхом подання позовної заяви
(Розділ 3 Постанови ЦВК України №133 від 31.07.12). Для більш детального
ознайомлення треба звернутися до повного тексту зазначеної Постанови.
Прокурор
району
О.Ю.Ясинов
|