Червень 2010 р. Чому ми бідні? Загалом, Україна не є бідною країною. Наша бідність здебільшого є функціона-льною - як результат неспроможності, невміння користуватися інструментами, які пок-ликані допомогти людині ефективно впливати на свою долю. Особливо характерним це є в сільських громадах, де люди насправді мають значні можливості для покращен-ня свого достатку. Перш за усе, це земля сільськогосподарського призначення, яка є великим багатством, а земельний пай є у більшості селян. Є суттєві можливості у сфері економічної діяльності: виробництво продукції на продаж, надання платних пос-луг у громаді тощо. Є, нарешті, розвинена система соціального захисту. Перешкоди, через які люди не можуть скористатися цими можливостями, дуже часто носить правовий характер: людина не може оформити право власності на зем-лю, не може захистити власність (особливо ту, що є засобом економічної діяльності), потерпає від перешкоджання своїй діяльності з боку чиновників, від хабарництва, за-борон тощо. Ці перешкоди мають і можуть долатися юридичними засобами, але люди не вміють ними користуватися, інколи не знають, що таким чином можна захистити свої права, у тому числі – економічні. А часто взагалі не підозрюють, що у них є те чи інше право! Тож, є нагальна потреба створити інструментарій, який надав би людині квалі-фіковану підтримку щодо юридичних можливостей покращення власної долі, долі сво-єї родини. Та інформувати людину про наявність такого інструментарію. Проблемою є те, що два головних інститути, що діють в Україні у сфері надання первинної юридичної допомоги, не можуть бути творцем такого інструментарію. Професійна адвокатура на сьогодні не є доступною для більшості громадян за ціною. При цьому спроби надати у цей сектор державні субсидії призведе лише до збільшення вартості послуг, а не до забезпечення доступності чи покращення якості. Юристи органів влади не можуть бути джерелом надання первинної правової допомоги хоча б тому, що громадяни звертаються туди не за юридичною консультаці-єю, а як до доброго царя, з патерналістською надією, що влада вирішить їх проблему сама. Для реального збільшення правових можливостей недостатньо навіть системи надання безоплатної кваліфікованої первинної юридичної допомоги. Необхідно ство-рювати юридичні практики, якими могли скористатися багато людей, просувати ці практики заради добробуту багатьох людей. І таким чином підвищувати громадську та ділову активність в місцевих громадах. Це є досяжним лише в самій громаді, шляхом залучення до такої діяльності якомога більше громадських об'єднань, і при умові підт-римки їх проектів владою. Але починати слід з початку! Минуло три місяці, як в Кремінському районі пра-цює Інформаційно-правовий Центр (ІПЦ) безоплатної юридичної допомоги населенню. Для тих, хто до цього моменту не мав такої інформації, повідомлю, що Всеукраїнська Громадська організація «Комітет виборців України», а точніше - її Луганське обласне відділення, бере участь в реалізації ініціативи Міжнародного Фонду «Відродження» «Посилення правових можливостей бідних верств населення». Створення ІПЦ – поча-тковий етап (закінчується 30 червня) реалізації цієї ініціативи, яка є розвитком проекту «Верховенство права», а все це разом укладається в концепцію ООН щодо подолання бідності в світі. Україна приєдналася до реалізації цієї концепції, недарма всі Прези-денти і Уряди країни з 1992 року проголошували боротьбу з бідністю пріоритетом сво-єї діяльності. Отже, Центр пройшов етап становлення і стабільно працює. Це не комерційний проект, він не розрахований на отримання прибутків. Персонал має зарплату за кошти МФВ, для клієнтів всі послуги – безоплатні. Жодна партія чи партійна структура не має до проекту ніякого стосунку. Прийом ведеться п’ять днів на тиждень (вихідні - п’ятниця і субота), з 8.00 до 17.00 без перерви. Адреса: площа Красна, 7 (в минулому звіті по-милково вказаний буд.4), приміщення баклабораторії санепідемстанції, тел/факс 3-17-44. Консультації надають юрист О.В. Андреєв та менеджер-консультант, який теж є дипломованим юристом, Е.Р. Давіян. Щомісяця Центр подає органам влади, місцевого самоврядування та територі-альним громадам району звіти про свою роботу. Це робиться для того, щоб загостри-ти увагу влади на найбільш болючих проблемах громадян, інтереси яких влада і по-винна захищати – виборців, платників податків, соціально незахищених людей, щодо яких держава має обов’язок піклуватися. А з іншого боку наші звіти, сподіваюся, щось додадуть до уяви про те, як громадянин тут і зараз може захистити свої законні інте-реси і права. Пропонуємо співпрацю громадським організаціям – у вирішенні проблем груп населення. Тепер – кілька цифр. У березні-квітні 57,6 процента клієнтів ІПЦ становили Діти війни. У травні – 80%. По 10% справ Дітей війни, які звернулися до Центру за час дія-льності, отримані позитивні рішення суду і справи передані у виконавчу службу район-ного управління юстиції. Правда, з виконанням рішення суду не все так просто: у ви-конавчій службі Діти війни повинні писати заяву в обласне управління юстиції, а там свої процедури… Збільшується кількість звернень з майнових питань та сімейного права – стяг-нення аліментів, встановлення батьківства, проблеми виплати допомоги на дітей… А також з проблем ЖКГ. Зокрема, звернулася група мешканців міста, яких було оштрафовано за складування будматеріалів за межами при садибних ділянок, просто на вулицях. Комбінат комунальних підприємств намагається ввести стосунки з члена-ми громади в юридичну (договірну) площину, але не всі механізми не відпрацьовані, іноді штраф стягується з неналежного відповідача ( не власника садиби), і крім того, люди помітили, що протоколи про адмінпорушення більш охоче складаються стосовно тих мешканців, які можуть заплатити, зокрема - підприємців тощо. А штрафи чималі – від 340 до 850 гривень. Надійшло кілька звернень щодо конфліктних ситуацій з РАГСом. Зокрема, там відмовляються видати свідоцтво про народження дитині, яка народилася в Луганську, але батьки мешкають в Кремінній і принаймні батько має всі передбачені законом для реєстрації дитини документи (мати втратила і зараз відновлює паспорт). Справа дійш-ла до суду, хоча на думку юриста Центру мала б вирішитися в РАГСі. Проведено три (з початку діяльності) виїзних прийоми в селах. Організовуються виїзні прийоми сумісно з Центром соціальних служб для дітей, сім’ї та молоді та апа-ратом відповідних сільських рад. Основні питання це також виплати Дітям війни, спад-кові відносини щодо нерухомості та невиплата орендної плати за землю. Починають надходити звернення щодо кредитних відносин з банками. Ми вже зазначали, що реалізація і ініціативи «Посилення правових можливос-тей…», і програми «Верховенство права», та й само подолання бідності неможливе без сприяння влади - з одного боку і підвищення соціальної та економічної активності громадян – з іншого. А влада в нашій країні проекти Міжнародного Фонду «Відроджен-ня» підтримує. Тож, всі владні структури в районі ми вважаємо партнерами і або вже співпрацюємо, або маємо намір і сподівання співпрацювати з ними усіма. Щодо актив-ності громад, то під час прийомів, в тому числі – виїзних, ми крім надання консультацій роздаємо населенню візитівки Центру, брошури проекту «Україна: Верховенство пра-ва» - «Як правильно звернутися до суду?», «Як ефективно провадити свою справу у суді», «Адміністративний суд – захищає громадянина від порушень з боку держави», «Познайомся із системою адміністративного судочинства» і буклети Української Гель-сінської спілки з прав людини. Можливо, цими матеріалами зацікавляться вчителі з правових дисциплін шкіл району, то ми радо ними поділимося. Спеціальна пропозиція для старшокласників, які планують отримувати юридич-ну освіту, та студентів-юрфаків: невдовзі Центру знадобляться волонтери для допомо-ги юристам під час прийомів. Робота пов’язана з наданням первинної юридичної до-помоги і може бути хорошою практикою, до речі і офіційно підтвердженою - для студе-нтів. Далі, як кажуть, буде. Керівник Кремінського ІПЦ Ірина Чорнобай |