Відповідно до ст.43 Конституції України кожному громадянину гарантується право на заробітну плату і своєчасне її одержання. За свою працю людина має отримувати грошову винагороду, а сплачені з її зарплатні податки та обов’язкові платежі з часом повинні повернутися до неї у вигляді пенсії чи інших соціальних виплат. Тому при проведенні перевірок додержання законодавства про оплату праці органи прокуратури повинні зосереджувати особливу увагу на додержанні конституційних прав громадян, реальному усуненні виявлених порушень, притягненні винних осіб до відповідальності.
Практика прокурорської діяльності свідчить, що несвоєчасна виплата заробітної пати є на сьогодні однією з найгостріших проблем у сфері додержання конституційних прав та свобод громадян.
Слід зазначити, що поряд з об’єктивними причинами існування подібного ганебного явища, зумовленими економічним крахом деяких підприємств-банкрутів, все ж основними причинами заборгованості із заробітної плати є безвідповідальність, а нерідко й злочинна діяльність керівників підприємств та організацій, які йдуть на це умисно.
А такий стан речей, звісно, породжує соціальну напругу в суспільстві, інші негативні наслідки та безперечно, є одним із чинників зростання рівня злочинності.
У ході прокурорських перевірок, проведених із залученням фахівців територіальної державної інспекції праці в області, часто виявляються суб’єкти господарювання, які порушують вимоги законодавства щодо проведення індексації та компенсації працівникам втрати частини заробітної плати у зв’язку із порушенням термінів її виплати. Нерідко на підприємствах немає колективних трудових договорів або вони укладені з порушенням закону. Не дотримуються умови наявних договорів щодо встановленого розміру оплати праці, насамперед подвійного тарифу оплати відпрацьованого часу в святкові та неробочі дні, в нічний час.
На захист гарантованих конституційних прав громадян Президентом України видано низку указів: від 12 травня 1996 №333/96 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, пенсій, стипендій та інших соціальних виплат», від 7 травня 2001 №292/2001 «Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати», від 25 травня 2004 №576/2004 «Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати», якими зобов’язано місцеві органи виконавчої влади та керівників підприємств, організацій, установ незалежно від форми власності здійснити комплекс заходів щодо погашення заборгованості із заробітної плати, пенсій, соціальних виплат, а органи прокуратури – невідкладно вжити заходів щодо своєчасного реагування на факти порушень у цій сфері.
При здійсненні нагляду за додержанням законів щодо своєчасної виплати заробітної плати, пенсій, стипендій, інших соціальних виплат органи прокуратури основну увагу приділяють виявленню кримінально карних діянь посадових осіб, внаслідок яких затримують або взагалі не виплачують належні кошти, притягненню порушників до адміністративної та дисциплінарної відповідальності, вжиттю цивільно-правових методів впливу тощо.
У ході проведених органами прокуратури спільно із територіальною державною інспекцією праці перевірок виявляються непоодинокі факти виплати заробітної плати в так званих «конвертах». Адже значна кількість суб’єктів господарювання, намагаючись зменшити свої податкові зобов’язання та інші загальнообов’язкові платежі, використовують працю робітників без укладення трудових договорів та реєстрації їх в центрі зайнятості.
Такі порушення, як правило, призводять до ненадходження значних коштів до бюджету, Пенсійного та інших соціальних фондів. А ще це призводить до незарахування для громадян трудового стажу, що зумовлює повну відсутність у них соціальних, трудових гарантій на працю та безпеку праці, що гарантовані Конституцією України, таких як право на допомогу в разі тимчасової непрацездатності та нещасного випадку на виробництві, пенсійне забезпечення тощо.
Зазвичай у таких випадках керівники підприємств, крім приховування нелегальних трудових відносин з працівниками, вносять у звіти до органів податкової служби, фондів соціальної спрямованості, центрів зайнятості, органів статистики недостовірні дані щодо фактичної чисельності працюючих.
Сьогодні прокурори захищають насамперед права громадян, які через матеріальний чи фізичний стан неспроможні самостійно захистити свої права в суді чи здійснити процесуальні повноваження. У справах про оплату праці прокуратура представляє інтереси безробітних, осіб пенсійного віку, осіб, які мають на утриманні малолітніх дітей – малозабезпечені категорії громадян.
Питання додержання конституційних прав громадян на своєчасне одержання винагороди за працю перебуває на постійному контролі органів прокуратури.
Безумовно, одних лише зусиль органів прокуратури у вирішенні питання погашення заборгованості із заробітної плати, виплати пенсій та інших соціальних виплат замало. Тут потрібен комплексний підхід усіх правоохоронних, контролюючих та інших органів державної влади, передусім податкової служби, державної інспекції праці, Пенсійного та інших фондів соціальної спрямованості, місцевих органів виконавчої влади та самоврядування.
Стану додержання конституційних прав громадян у сфері оплати праці органи прокуратура приділяють особливу увагу, а тому і надалі сприятимуть реальному усуненню виявлених порушень, притягненню винних осіб до відповідальності, домагатимуться відшкодування збитків, поновлення порушених прав та інтересів громадян.
Помічник прокурора Кремінського району
юрист 1 класу С. Линник |